In gesprek met: Chris Altorffer

Het jubileumjaar van AkzoNobel verdient aandacht. En dat krijgen ze. Maar liefst 25 jaar kunst verzamelt in één groot jubileummagazine. Bedacht door de AkzoNobel Art Foundation. Vormgegeven door Kummer & Herrman. Tot leven gebracht door ons: NPN Drukkers.

‘Het is geen statisch boek, maar een dynamische verzameling die je vast kunt pakken en als een fysieke tentoonstelling op elke pagina kunt openen’

– AkzoNobel Art Foundation

We are the collection

Sinds 1996 verzamelt en toont AkzoNobel kunst van nationaal en internationaal gerenommeerde kunstenaars en jonge talenten. Twintig jaar later wordt daar een publiek toegankelijke kunstruimte aan toegevoegd.

Met het ‘We are the collection-magazine’ geeft de AkzoNobel Art Foundation de kans om de collectie naar de lezer toe te brengen. Het kleurrijke magazine is een ware schatkist aan kunstwerken en verhalen geworden.

Het zit ‘m in de details

Bij het zien van het jubileumexemplaar valt je meteen iets op. Er ontbreekt een normale omslag, waardoor je tegen de netjes gebundelde katernen aankijkt. Het verrassende effect? Op de ruggen van de afzonderlijke katernen zijn tekstjes aangebracht. Welke met wat moeite, door het hele kleine corps, leesbaar zijn. Daar overheen is in zilveren letters ‘We are the collection’ te lezen.   

Chris vertelt: “Eigenlijk is het eindresultaat een half afgewerkt product. Zie het als een ruwe diamant. Maar juist dát is het unieke aan dit werk. Deze details zie je bijna nooit en daardoor ontstaat er een uitzonderlijk resultaat. Het is geen dertien in een dozijn-productie. Om dit voor elkaar te krijgen moet je uiterst nauwkeurig te werk gaan. Alles moet van te voren worden uitgedacht om zo’n kwaliteitsproduct goed op te leveren.”

Millimeterwerk

Dat dit millimeterwerk is, blijkt wel. Elk katern heeft weer een eigen rug (1 – 1,5 mm) die vervolgens met garen aan elkaar worden genaaid. Daarbij moet gelet worden op het tegengaan van vouw verschillen, die mogen er eigenlijk niet zijn. Chris: “als je niet secuur bent, verdwijnen alle woorden. Daarmee is meteen het hele effect weg.”

> Magazine FOAM Amsterdam

Het proces bij NPN Drukkers

Normaal gesproken krijg je als drukkerij een vast omlijnde offerteaanvraag. Eventueel met wat alternatieven. Voor het AkzoNobel jubileummagazine ging het net even anders. NPN Drukkers werd veel eerder bij het project betrokken dan gebruikelijk. “Om de consequenties van de ontwerpkeuzes te kunnen overzien, is er in samenspraak een soort menukaart (op katernniveau) ontwikkeld. Om het op deze manier af te kaderen, gaf dit Kummer & Herrman de vrijheid om sneller keuzes te maken binnen het budget. Natuurlijk kun je niet alles overzien, maar in dit proces heeft het goed gewerkt. Uiteindelijk maak je nog een definitieve berekening wanneer dit proces klaar is.” Normaal gesproken wordt er eerst gekeken naar het ontwerp, maar bij het jubileummagazine waren de drukmogelijkheden onderdeel van de ontwerpfase. 

‘Op het moment dat je in een creatief proces zit, is het altijd even wennen wat het is geworden. Dan wordt iets waar je heel lang aan gewerkt hebt ineens concreet. Het wordt tastbaar. Maar we zijn enorm blij met wat er ligt!’

– Arthur Herrman, Kummer & Herrman

Controlemomenten

Het allerbelangrijkste binnen zo’n proces zijn de controlemomenten. Het waarborgen van de kwaliteit kan alleen door per fase een controleslag in te bouwen. Dat betekent vooraf altijd een persproef en in dit geval een dummy met gedrukte katernen. Hoe komt het beeldmateriaal erop papier uit te zien? Is dit zoals de klant het voor ogen heeft? Maar ook: wat gebeurt er met de lijm inloop? Dit moet je in een productie dummy kunnen controleren. Met deze gekozen bindwijze is dit uiterst essentieel.

Dat geldt ook voor de omslag. “In samenspraak met KuiperDonse uit Utrecht hebben we, nadat de drukvellen gereed waren, eerst nog een test van de folie, foliepreeg en blindpreeg laten maken. We hebben vooraf goed nagedacht in welke volgorde het verwerkt zou worden. Dan is het toch fijn als je partners hebt, die de moeite nemen om zo’n test te maken. Zo weet je achteraf precies wat je krijgt. Het kost wat meer moeite, maar het voorkomt gewoon veel discussie achteraf. Op die manier voorkom je ‘hadden we maar…’”, zegt Chris.

Resultaat

Alle controlemomenten zijn belangrijk om uiteindelijk tot het gewenste resultaat te komen. Chris: “Je wil de klant alvast een voorproefje laten zien. Voor dit product gold dat we vooral de unieke bindwijze wilden laten zien. Dus werd er ook een bindersmodel gemaakt. Het voordeel van deze proeffases vooraf, is dat je onzekere factoren voorkomt. Bij het begin van een drukstart, kan het resultaat al niet meer tegenvallen.”

Maar ook bij NPN Drukkers blijft het spannend als de drukpers gaat draaien. “Als het eerste drukvel van de pers komt, is dat een mooi moment om bij stil te staan. Het boek komt eindelijk tot leven.”, vertelt Chris.

‘Of wij NPN zouden aanbevelen? Zonder enige twijfel. Dat gebeurt ook regelmatig. Het is prettig om met een partij samen te werken die genoeg kennis en ervaring heeft en weet wat er aan de andere kant van de deur speelt.’

– Arthur Herrman, Kummer & Herrman

Specificaties magazine

De oplage van het jubileummagazine bedraagt 3.000 stuks. Het binnenwerk bestaat uit 428 pagina’s binnenwerk in 2 x 4 pagina’s omslag,  het grootste gedeelte (380 pagina’s) is gedrukt op Magno Volume papier. Daarnaast 4 x 8 pagina’s 100 grams Maxi Gloss, 1 x 8 pagina’s 100 grams Maxi Satin en 1 x 8 pagina’s 70 grams Holmen TRND. Het formaat: 230 x 300 mm staand.

Druk: Omslag full colour + PMS zilver + 6 extra PMS kleuren, 380 pagina’s Magno volume 5/5 full colour + PMS zilver, 4 x 8 pagina’s Maxi/Holmen 4/4 full colour + PMS zilver, 1 x 8 pagina’s Maxi gloss 5/5 full colour + PMS 3395, 1 x8 pagina’s Maxi gloss 100% zilver coldfoil + 4/4 full colour.

De afwerking is genaaid met wit garen en de rug is gelijmd met hotmelt. De veredeling: pagina 1 en 8 omslag v. v. zilverfolie Alu Fin Special (Kurz), pagina 1, 4, 5 en 8 voorzien van blindpreeg.