A.R. Penck

Het is indrukwekkend in zijn formaat, kleur en volume. In kapitalen staat ‘HOW IT WORKS’ gedrukt. Het is rood. De gehele omslag is rood. En juist dat zorgt ervoor dat het boek raakt. Opvalt. We hebben het hier over de – inmiddels bekroonde – catalogus van A.R. Penck met meer dan tweehonderd schilderijen, tekeningen en sculpturen. Bedacht door Kunstmuseum Den Haag. Ontworpen door Haller Brun en ondersteunt door Daan van Tulder (Printing Matters). Tot leven gebracht door ons: NPN Drukkers.

How it works

De in Dresden geboren kunstenaar A.R. Penck – pseudoniem voor Ralf Winkler – is vooral bekend om zijn Streichholzmännchen. De welbekende kleine figuren met ledematen als harken. Altijd omringt door hoekige strepen, cijfers, letters en pictogrammen. In 1968 werd hij op slag bekend door zijn werken. 

Het uitgebreid vormgegeven boek bevat meer dan tweehonderd schilderijen, tekeningen en sculpturen van A.R. Penck, waarvan sommigen hier voor het eerst zijn gereproduceerd. Samen vormen ze een uitstekende overzichtstentoonstelling van het werk van een kunstenaar die na de tweede wereldoorlog de weg vrijmaakte voor een nieuw kunstconcept in Duitsland. A.R. Penck – How it Works – is een indrukwekkend bewijs dat Penck een kunstenaar was die vrijheid zocht én vond. 

‘We waren meteen super enthousiast; het is een groot kunstenaar en een belangrijk museum dat erbij betrokken is. Het is een eer om zo’n boek te mogen ontwerpen’

Haller Brun, Sonja & Pascal

Race tegen de klok

Sonja Haller: “Normaal gesproken ben je met zo’n omvangrijk boek als Penck minimaal een half jaar of langer bezig. Maar wij hadden maximaal twee tot drie maanden. Dat is niet gebruikelijk dus vandaar dat wij Daan van Printing Matters hebben ingeschakeld om ons met de productie te ondersteunen en te begeleiden.” 

Daan: “Dit was echt een vrij bijzonder project. In drie maanden hebben we dit moeten realiseren. Daarentegen was de productietijd ook gigantisch scherp en dat maakt het meteen ontzettend lastig. Je kunt je geen fouten permitteren. Of ik zo’n project ooit eerder heb gehad? Nee nooit. Het was een vrij complex maar super uitdagend project. En als je dan ziet wat uiteindelijk het resultaat is geworden, dat is toch wel heel bijzonder hoor!” 

Pascal: “Dat het een race tegen de klok zou gaan worden had vooral te maken met  dat we de tentoonstelling als uitgangspunt wilden nemen voor de structuur van het boek. Totdat de selectie en indeling nog niet definitief waren, konden wij het nog niet afmaken. Maar het is super als je dan van alle kanten wordt ondersteund.” 

Intensieve samenwerking

Daarmee doelt Pascal – Sonja beaamt dat – op de intensieve samenwerking met zowel Printing Matters als NPN Drukkers. Daan was verantwoordelijk voor de strakke planning. Een dag uitloop kon al zorgen voor een week vertraging en die tijd was er niet. 

“Met zo’n strakke deadline ben je continu alles aan het checken. Is het papier op voorraad? Zo niet, wat voor alternatief moet er dan komen? Halen we het? Zijn de bestanden aangeleverd? Hoe regelen we het met de persproeven en de dummies? Dit zijn allemaal stappen die gemaakt worden voordat je overgaat naar productie.

Het moment dat NPN wordt aangehaakt is wanneer de offertes worden aangevraagd. Uit de selectie komt uiteindelijk een drukkerij bovendrijven die de kwaliteit kan leveren zoals wij in gedachten hebben.”, zegt Daan.  

‘NPN is een partij die met je meedenkt. Altijd een stap extra zet. Ze begrijpen gewoon wat de kwaliteit moet zijn van het product.’

Printing Matters, Daan van Tulder

NPN Drukkers denkt mee

“De voorkeur voor NPN is uitgesproken omdat zij een drukkerij zijn die met je meedenken. Zij zetten net een stap meer dan een andere drukkerij. Ze begrijpen heel goed wat je wil en wat de kwaliteit moet zijn van het product. En als zij de lat hoog leggen voor zichzelf dan denk ik dat je op een hele goede manier met de productie bezig bent.

Daardoor hebben we ook het resultaat kunnen behalen zoals nu voor ons ligt. Zij gaan echt 100 procent voor zo’n product. 

Het eindresultaat

“Of we tevreden zijn met het eindresultaat? Jazeker! Heel blij”, zegt Pascal lachend. Sonja: “Waar ik heel blij mee ben is dat we ons initiele idee van begin tot einde hebben kunnen doortrekken. Het idee van het boek is eigenlijk dat je de route volgt. Je bladert door het boek zoals ook de volgorde van de tentoonstelling is. Je waant je door de zalen.” 

‘Dat de catalogus dan nog eens bij de 25 mooiste boeken van Duitsland zit en bij de 33 best verzorgde boeken van Nederland. Dat laat zien dat er goed gewerkt is ’

Daan van Tulder, Printing Matters

Specificaties A.R. Penck

De oplage van het boek bedraagt 1.500 stuks. Het binnenwerk bestaat uit 508 pagina’s binnenwerk en 4 pagina’s binnenomslag en 8 pagina’s buitenomslag.

het grootste gedeelte (256 pagina’s) van het binnenwerk is gedrukt op Munken Print white papier. Daarnaast 56 pagina’s Terraprint gloss, 80 grams, 44 pagina’s IBO one en 144 pagina’s Enviro Smart U.

Druk: buitenomslag 1/0 diepzwart plus zeefdruk in PMS, binnenomslag onbedrukt. Schutbladen 2×4 pagina’s 1/0. Binnenwerk 4/4 full colour met uitzondering van 24 pagina’s Terraprint 2/2 duotone en Enviro Smart U gedrukt in 2/2 PMS + diepzwart onderverdeeld in zes verschillende delen/PMS kleuren.

De afwerking is genaaid Otastar gebrocheerd met koudlijm, buitenomslag met flappen van ca. 220 mm breed. Schutbladen 2×4 pagina opgeplakt op eerste en laatste katern. 

Hulp nodig met het drukken van specials & maatwerk?