Door: Perry de Jong, accountmanager

Als je muziekliefhebber bent en je koopt een hele goede versterker, sluit je die dan aan op hele kleine lichte boxen omdat die zo goedkoop zijn. Of als je een nieuw huis bouwt anno 2017, doe je daar dan enkel glas in omdat het in de kosten scheelt? Volgens mij niet. Volgens mij moet je keuzes maken die elkaar logisch opvolgen.

In mijn dagelijkse praktijk spreek ik veel mensen die namens hun bedrijf drukwerk inkopen of laten maken. Drukwerk, het product wat wij bij NPN drukkers iedere dag met vakmanschap en ambitie vervaardigen. In veel gevallen ligt de focus bij klanten en/of prospects op wat drukwerk kost. Vanuit de kostengedachte en vanwege het ontbreken van kennis met betrekking tot de vele mogelijkheden die er zijn bij het maken van drukwerk, vragen veel mensen naar de standaard 13 in een dozijn oplossingen. Een A4 of A5 brochure, een standaard mc, nietjes erin. Standaardspecificaties die makkelijk te vergelijken zijn.

Het gevolg daarvan zie je terug op een gemiddelde beurs. Wie daar wel eens vertoeft zal het niet zijn ontgaan dat veel folders en brochures, catalogi er allemaal qua uitstraling grotendeels hetzelfde uitzien. Terwijl ik toch altijd heb gedacht dat bedrijven aan klanten en prospects willen laten zien op welke manier zij zich onderscheiden van hun concurrenten. Vaak zijn al er aanzienlijke kosten gemaakt ten behoeve van de ontwikkeling van een commerciële drukwerkuiting voordat deze naar de drukker gaat. Bedenk maar eens; de kosten van productontwikkeling, de kosten van een reclame/ontwerpburo. Kosten van fotografie en tekstschrijvers. Allemaal investeringen die al gedaan zijn op het moment dat het bestand nog naar een drukkerij moet.

In mijn optiek zouden drukwerkuitingen als investering moet worden gezien en vanuit die optiek een inspanning moet worden geleverd om het juist zo uniek mogelijk te maken. Er is zoveel mogelijk op het gebied van papier, formaten, veredeling, bindwijzes. En nee, dat hoeft echt niet altijd veel duurder te zijn. Het vraagt echter wel van opdrachtgevers op zoek te gaan naar een meedenkende, creatieve drukkerij. Een drukkerij die niet per sé alleen maar standaardmateriaal wenst te maken omdat dat nu eenmaal lekker snel en efficiënt door zijn productie heen gaat. Maar een leverancier die op zoek gaat naar de vraag achter de vraag van zijn klant. Die aandacht heeft voor de mogelijkheden en zijn klant ook begeleid. Hoe bereid je beeldmateriaal optimaal voor, wanneer je op opdikkende ongestreken papier gaat drukken? Materiaal wat door velen als het mooiste papier wordt omschreven, maar velen durven er niet voor te kiezen omdat ze bang zijn dat het resultaat niet mooi zal zijn. Een ongegronde angst maar je moet er dus, zoals bij alle mooie dingen in het leven, wel even tijd voor nemen en bereid zijn alle stappen in het productieproces goed en logisch op elkaar af te stemmen met mensen die daar goed in zijn en het ook nog eens enorm leuk vinden om de goede dingen goed te doen.

In een tijd dat bijna iedereen in een zakelijke omgeving wordt doodgegooid met digitale informatie, waar menigeen een dagtaak heeft aan het bijhouden van zijn mailbox en veel digitale informatie zo vluchtig is dat het nauwelijks aandacht krijgt, ben ik ervan overtuigd dat een mooie mailing, een bijzonder boekje of een brochure met een uitzonderlijk omslag de zintuigen extra kan prikkelen, dat op die manier jouw boodschap beter beklijft en dus de investering een hoger rendement oplevert. Ik wens u mooi drukwerk!

Close Menu