Door: Perry de Jong, Commercieel Directeur

Is uw drukwerk een kostenpost of juist een investering?

Ik stel die vraag regelmatig aan klanten en relaties in wording. Het lijkt een eenvoudige vraag, maar dikwijls vinden mensen het toch lastig om een heel duidelijk antwoord op te geven.

Mijn bedoeling met deze vraag is mensen opnieuw na te laten denken over wat ze ook al weer met het drukwerk beogen.

Als je drukwerk als kostenpost ziet, dan lijkt het me zeer eenvoudig om een besparing te realiseren. Schrap het dan gewoon. Scheelt drukkosten, ontwerpkosten, fotografiekosten, kosten voor teksten, portikosten. En het is met 1 pennenstreek te realiseren.

Toch zijn er veel opdrachtgevers die deze keuze niet maken. Sterker nog! Na jaren waarin het internet werd heilig verklaard door menig marketeer zien we het laatste jaar dat steeds meer opdrachtgevers drukwerk weer een prominentere rol geven in hun marketingmix.

Neem recent het voorbeeld van KLM, onze nationale trots. Drie jaar geleden werd vol overtuiging gekozen voor de online variant van het personeelsmagazine. Nu alweer keert KLM terug naar een papieren editie van dit blad.
De Topman zegt hier het volgende over:
“In de digitale omgeving die we inmiddels hebben, gaat alles snel, is alles actueel en is er weinig ruimte voor rust. BLAUW (nieuwe titel van het blad) is zo’n rustpunt te midden van de hectiek van het digitale”

In deze uitspraak zit een belangrijk aspect besloten. Natuurlijk, tegenwoordig heb je meerdere mogelijkheden om je boodschap te verspreiden. Maar als je wilt dat jouw boodschap echt beklijfd, je het gevoel van de ontvanger aanspreekt en waar mogelijk prikkelt, dan blijft papier een uitstekend middel om dat te bereiken.

Met drukwerk op bijzonder tactiel papier en met een fraaie bindwijze zijn er eindeloze mogelijkheden om jouw boodschap op een passende wijze te presenteren. Het begint meestal met een fraai ontwerp, wat je laat maken door een goede, gepassioneerde ontwerper. Het mag duidelijk zijn dat ontwerpen een vak is, dat laat je niet aan de eerste beste over. Tenminste niet als je het onderscheidend wilt doen. Vervolgens laat je goede teksten schrijven. Want jouw USP’s kernachtig en boeiend beschrijven zonder te technisch te zijn of zonder teveel vakjargon te gebruiken is ook een kunst op zich. Dan fotografie! In een wereld waar beeld steeds belangrijker wordt, een onmisbaar facet van een boeiende uiting. Helaas denken veel mensen tegenwoordig dat je met een moderne IPhone ook al fotograaf bent. Maar het maken van inspirerende en vooral kwalitatief goede foto’s die ook goed reproduceerbaar zijn is niet iedereen gegeven, daarvoor moet je bij een professional zijn!

Met kennis en kunde maak je derhalve een verschil. Helaas vernemen wij vaak van ontwerpers en fotografen dat hun klanten er met regelmaat voor kiezen het drukwerk zelf bij een drukker onder te brengen. Maar hoe beoordelen mensen de specifieke kwaliteiten van hun drukker? En hoe kan het dat er in het ontwerpproces vaak wel ruimte is voor goede fotografie, een goed ontwerp, professionele teksten, maar dat het drukwerk als sluitpost wordt gezien. Mijn persoonlijk mening is dat velen niet de kennis of ervaring hebben om de verschillen tussen drukkerijen te onderscheiden.

En wat maakt drukwerk nou mooi of minder mooi. Het antwoord zit hem in een juiste papierkeuze gecombineerd met goede lithografie. Door een papierkeuze te maken die het ontwerp ondersteund en daardoor versterkt, zorg je ervoor dat de zintuigen van ontvanger geprikkeld worden. Dat je opvalt en daarmee onderscheidend bent! Jammer genoeg kun je niet altijd met een standaardomzetting van beeldmateriaal volstaan. Vaak hoor ik dat er niet wordt gekozen voor een ongestreken papier omdat de druk daarop tegenviel. Het tegenvallende resultaat heeft evenwel niet veel met slecht drukwerk te maken maar met het feit dat de voorbereiding van de beelden (lithografie) niet of niet voldoende goed is gedaan.

NPN heeft de kennis en aandacht voor goede lithografie. Zorgt ervoor dat de verwachtingen gemanaged zijn, begeleidt bij papierkeuzes en zorgt dat uw investering het gewenste resultaat oplevert.

Als u wilt weten hoe wij uw drukwerk kunnen optimaliseren, neem dan even contact met ons op, geheel vrijblijvend natuurlijk. Ook hebben wij een mooie brochure die perfect illustreert hoe het verschil gemaakt kan worden door de juiste lithografie toe te passen. Deze sturen we u graag toe.

Reageren kan via info@npndrukkers.nl
Wij wensen u onderscheidend drukwerk!

NPN drukkers, maakt een gevoel tastbaar!

Sluit Menu