Hoe onderscheiden wij, NPN Drukkers, ons ten opzichte van de overige drukwerkaanbieders?

Wij zijn geen “internetdrukker”. Daar zijn genoeg aanbieders van en trendvolgend zijn is, zo heeft de geschiedenis bewezen, niet altijd de beste keuze.

Wij hebben een duidelijk profiel en zoeken ook heel duidelijk de klanten die bij ons passen. Ook andersom werkt dat. Potentiële klanten weten ons te vinden en dagen ons uit en vragen ons om adviezen. Want dat is waar wij ons in weten te onderscheiden t.o.v. onze concurrenten.

Vaak weet men van tevoren niet exact wat men wil hebben maar door met elkaar in overleg te gaan komt er uiteindelijk een kader waaraan het product moet voldoen. Denk daarbij aan papiersoorten, speciale lithografie, speciale bindtechnieken, distributie etc. Je kan van onze expertise gebruik maken.Vaak ondersteund met een dummy zodat het eindproduct een gezicht krijgt. Je krijgt er een gevoel bij en het fundament is gelegd.

Uitgebreide offertes worden gemaakt; onze kennis en kunde is gedeeld.

Maar regelmatig worden deze, door ons uitgebrachte offertes met verschillende opties, gebruikt om elders weer offertes op te vragen.

Op zich kan ik mij dit ook nog voorstellen. Tenslotte wil men benchmarken of is nieuwsgierig naar andere aanbieders. Maar om dan uiteindelijk alleen op prijs de order ergens anders onder te brengen heb ik wel moeite mee. Met de, mede door ons, uitgedachte specificaties.

Er is veel tijd in het project gestoken in het uitzoeken van de details. Ook soms over de grenzen naar leveranciers gezocht om het best mogelijke aan te kunnen bieden en je staat ineens met lege handen.

Natuurlijk zijn budgetten belangrijk maar ook een excellente begeleiding. Aan het beeldscherm de lithografie kunnen komen aanpassen. De open bestanden op uitvoerbaarheid controleren. Bij de drukstart op een prettige tijd aan de pers kunnen komen kijken en het heugelijke moment van het eerste drukvel vieren. Het complete boek gevouwen voor het binden ontvangen etc. Dit soort zaken zijn niet in geld uit te drukken. Kan ik ook niet allemaal in een aanbieding benoemen.

Maar opdrachtgevers kunnen er ook rechtstreekse schade van ondervinden. Je krijgt een net iets ander product. Ander papier. Verkeerd gebruikte beeldprofielen. Of je moet zelf maar een PDF uploaden wat zonder enige controle de pers opgaat. Bindwerk wat er niet strak uitziet. Of beelden per pagina niet aangepast om bijvoorbeeld dat mooie randje van 5 mm rondom te waarborgen. Wordt wellicht, zonder dat je het weet of zelfs zou willen, in het buitenland gedrukt.

De teleurstelling is daar en je hebt iets liggen waar je niet blij mee bent.

Ik wil hier mee aangeven dat ik zeker begrip heb voor de soms beperkte budgetten maar dat (potentiële) opdrachtgevers zich ook moeten realiseren dat het niet alleen gaat om de beste/voordeligste prijs.

En het besef dat er weldegelijk grote verschillen kunnen zitten in de aangeboden offertes zonder dat je het zelf door hebt!

Ook al zijn de prijsverschillen soms substantieel, er zijn ook genoeg oplossingen te bedenken om wel binnen een budget te opereren. Denk daarbij aan het aanpassen van het formaat, aantal pagina’s terugbrengen, toch een iets voordeliger papier, een iets andere vorm van binden te bedenken; zonder noemenswaardig in te leveren op de kwaliteit van het product. Mijn gezegde “sprekende mensen zijn te helpen” wil ik dan ook graag uitdragen. Dus laat duidelijk blijken wat je wil en spreek gewoon open over de doelen die je hebt. En gewoon de bedragen noemen kan ook heel verhelderend werken.

Een auto met full options voor de prijs van een standaard uitvoering lukt ook niet bij de autodealer. Maar je had het zo wel gelezen in de advertentie.

Hopelijk tot ziens en graag gedaan!

Door: Chris Altorffer, accountmanager

Sluit Menu